Ultieme gids voor lokale SEO

lokale seo hero banner

Wil jij je bedrijf lokaal vindbaar maken in Google Maps en de organische zoekresultaten van Google? In deze gids leggen we alles uit over lokale SEO. Klaar om opgeladen te worden? Let’s go!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het optimaliseren van je website en platformen zoals Google Mijn Bedrijf om vindbaar te zijn in lokale zoekopdrachten.

Bij lokale SEO draait het om zoekopdrachten van gebruikers die producten of diensten in de buurt nodig hebben. Een lokale zoekopdracht is bijvoorbeeld tegelzetter almelo.

lokale seo indeling google

Indeling lokale zoekresultaten

Wanneer je een lokale zoekopdracht invoert in Google krijg je de volgende indeling te zien in de zoekresultaten:

  • Google Ads
  • Google Maps + Local 3 Pack
  • Organische lokale zoekresultaten
 
 

In deze gids focussen wij ons op de organische lokale zoekresultaten en Google Maps + Local 3 Pack

Zoekopdrachten zonder lokale zoekintentie kunnen toch lokale zoekresultaten tonen. In zo’n geval vindt Google dat dit de meest relevante resultaten zijn voor je zoekopdracht.

Voordat je een analyse doet naar zoekwoorden, is het aan te bevelen om eerst te kijken welke soort resultaten Google weergeeft bij bepaalde zoekopdrachten. Ook maak je het verschil door de zoekintentie van zoekwoorden te bestuderen tijdens een zoekwoorden analyse om relevante content voor je website te maken.

Voorbeeld 1: bij de zoekopdracht stukadoor (zonder plaatsnaam) geeft Google lokale zoekresultaten weer. Eigenlijk heel logisch want wanneer je een stukadoorsbedrijf nodig hebt, ben je op zoek naar de beste stukadoor in jouw omgeving.

stukadoor lokale zoekopdracht

Voorbeeld 2: bij de zoekopdracht studieboeken geeft Google zoekresultaten weer van webwinkels die nationaal opereren en studieboeken verkopen.

zoekopdracht studieboeken google

Wat levert lokale SEO op?

Het inzetten van lokale SEO heeft invloed op de naamsbekendheid en omzet van je onderneming. Lokaal beter gevonden worden in Google betekent meer verkeer op je website. Dit betekent dat meer potentiële klanten kennis maken met je bedrijf.

De taak van een SEO-bureau is om deze gebruikers over te laten gaan tot een gewenste actie. Ook wel een conversie genoemd.

Een weloverwogen strategie voor conversie optimalisatie en een professionele webdesign zorgen ervoor dat deze bezoekers een gewenste actie maken op jouw website. Meer bezoekers op je website via lokale SEO resulteert op termijn in meer verkoop en leads voor je bedrijf.

Hoe pak je lokale SEO aan?

Om lokaal vindbaar te zijn in Google Zoeken (Lokale zoekresultaten + Local 3 Pack) en Google Maps moet je website geoptimaliseerd zijn voor lokale zoekopdrachten. Het is daarom belangrijk om te begrijpen welke factoren invloed hebben op lokale SEO. Deze essentiële factoren lichten wij in deze Ultieme lokale SEO gids nader toe.

Google Mijn Bedrijf

De eerste stap die je uitvoert om lokale SEO aan te pakken is het aanmaken en optimaliseren van een Google Mijn Bedrijf pagina.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee je jouw bedrijf online promoot. Met Google Mijn Bedrijf creëer je jouw eigen bedrijfsprofiel in Google welke direct gekoppeld is met Google Zoeken en Google Maps. Google Mijn Bedrijf is geschikt voor zowel bedrijven met een winkel of bedrijfspand en bedrijven die hun diensten op locatie uitvoeren.

Met een Google Mijn Bedrijf kun je onder andere:

  • In contact komen met lokale klanten door je contactgegevens achter te laten in Google
  • Relevante berichten plaatsen over je bedrijf
  • Relevante foto’s en video’s plaatsen over je bedrijf
  • Inzichtelijk krijgen hoe lokale zoekers reageren op jouw bedrijf in Google
 

Google Mijn Bedrijf is een ijzersterke online marketing tool. Met een Google Mijn Bedrijf pagina maak je jouw bedrijf zichtbaar voor potentiële klanten op het moment dat zij jouw producten en diensten het meest nodig hebben. Dit is de kracht van inbound marketing met Google Mijn Bedrijf..v

Tip

Google vindt het geweldig als je actief gebruik maakt van hun diensten. Houdt je Google Mijn Bedrijf pagina daarom altijd actueel door berichten, foto’s en video’s te plaatsen over je bedrijf. Beïnvloed het zoekgedrag van potentiële klanten door speciale aanbiedingen en promoties bekend te maken in Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf venster zoekresultaten

Hoe helpt Google Mijn Bedrijf meer klanten te bereiken?

Google Mijn Bedrijf maakt jouw zichtbaar in Google Zoeken en Google Maps wanneer klanten op zoek zijn naar je bedrijf of naar jouw producten en diensten. Ook wanneer je al een website hebt is het aan te bevelen om een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken.

In Google Mijn Bedrijf heb je de mogelijkheid om een een link toe te voegen naar jouw website. Deze link naar jouw website komt uiteindelijk terug in het Google Mijn Bedrijf venster in de zoekresultaten van Google.

Tip

Installeer de Google Mijn Bedrijf app voor iOS of Android. Maak het, naast je social media activiteit, een routine om je Google Mijn Bedrijf account up-to-date te houden. Plaats wekelijks berichten, foto’s en video’s van je producten en diensten eenvoudig via de app op je mobiel. Maak je doelgroep bekend wie je bent, wat je doet en waarom je er voor hen bent.

Google Mijn Bedrijf App voor smartphones
Video afspelen

In het controlepaneel van Google Mijn Bedrijf onder het tablad Insights, zie je de meest voorkomende acties die klanten naar aanleiding van je vermelding hebben ondernomen.

google mijn bedrijf insights

Je kunt zien hoe vaak mensen op de website knop hebben gedrukt. Daarnaast zie je ook hoe vaak mensen een route hebben opgevraagd of direct telefonisch contact met je hebben opgenomen via de belfunctie van Google Mijn Bedrijf.

Tip

Voeg in Google Mijn Bedrijf een link toe naar de contactpagina van jouw website om je vindbaarheid in de lokale zoekresultaten te vergroten. Wij merken op dat veel bedrijven via hun Google Mijn Bedrijf pagina doorverwijzen naar hun homepagina. Waarom je dit niet moet doen leggen wij nader uit.

Bedrijvengidsen

Wanneer je jouw Google Mijn Bedrijf pagina volledig en zorgvuldig hebt geoptimaliseerd, start je met het aanmelden van je website bij online bedrijvengidsen. Dit proces wordt in Engelse termen ook wel Citation Building genoemd.

Het gratis aanmelden bij bedrijvengidsen lijkt achterhaald, maar voor het SEO-proces is citation building ontzettend belangrijk. Elke vermelding bij een bedrijvengids is voor Google een signaal dat jouw website legitiem is. Hierdoor zal Google jouw eerder een plek geven in de zoekresultaten.

Bij het aanmelden van bedrijvengidsen vul je zo veel mogelijk gegevens in over jouw bedrijf. Na het aanmelden krijg je een bedrijfsprofiel op de website van de desbetreffende bedrijvengids. In dit profiel komen je NAW-gegevens terug én eventueel een link naar je website.

Eerder in deze uitleg zeiden we dat de link in Google Mijn Bedrijf moet verwijzen naar de contactpagina van je website. Ook de link die je invult bij het profiel van de bedrijvengidsen moet verwijzen naar de contactpagina van je website.

Waarom? De contactpagina op je website is dé locatie op je website waar de contactgegevens van je bedrijf centraal staan. Door altijd door te linken naar de contactpagina zal Google de context van al deze signalen eerder vormgeven in de zoekresultaten en je online autoriteit erkennen. Dit houdt in dat je op lokale zoekopdrachten hoger in de zoekresultaten komt en beter vindbaar bent.

Consistent gebruik van NAW-gegevens

Het is ontzettend belangrijk dat je op alle platformen waar je NAW-gegevens kunt invoeren, zeer consistent te werk gaat. De benaming NAW is afgeleid van naam, adres en woonplaats.

Door consistent om te gaan met het invullen van NAW-gegevens, zal Google efficiënter verbindingen leggen met de verschillende signalen van links op het internet.

Inconsistente en verkeerde NAW-gegevens hebben een negatief effect op lokale SEO. Volgens columnist Myles Anderson van Search Engine Land is inconsistent gebruik van NAW-gegevens de grootste oorzaak op een negatief effect op lokale rankings.

Wij geven altijd het voorbeeld van een spinnenweb die Google maakt van je linkprofiel op het internet.

consistentie contactgegevens lokale seo

Een oud adres kan bijvoorbeeld verkeerde NAW-informatie zijn op het internet. Dit is een slecht signaal voor zowel potentiële klanten en Google. Wanneer Google denkt dat je informatie onbetrouwbaar is, zullen zij je lager positioneren in de zoekresultaten.

Tip

Controleer of jouw NAW-gegevens consistent staan op online bedrijfsgidsen door in Google de volgende zoekopdracht in te voeren:

"bedrijfsnaam" and "postcode" -site:website.nl
“bedrijfsnaam” and “postcode” -site:website.nl

In ons geval zal de zoekopdracht er zo uitzien: 

"Bureau Bliksem" and "7602 XT" -site:bureaubliksem.nl
“Bureau Bliksem” and “7602 XT” -site:bureaubliksem.nl

Google laat nu alle zoekresultaten zien waar jouw bedrijf met NAW-gegevens vermeld staat.

Om je op weg te helpen hebben wij een lijst met bedrijvengidsen gemaakt. Per bedrijvengids hebben we een Domain Rating vermeld. Hoe hoger de Domain Rating, hoe meer autoriteit de website op het internet heeft.

BedrijvengidsDomain Rating
Facebook Bedrijfspagina100
Apple Maps96
Waze90
Yelp70
Telefoonboek69
Openingstijden69
Citymap69
Yellow Place61
Webwiki60
Nederland in Bedrijf60
Yoys55
Kompass53
Hotfrog53
Evensi51
Mr what44
Europages36
Cylex28

Er bestaat nog een grote doelgroep die bedrijfsgidsen gebruiken om te navigeren om het internet. Naast dat bedrijfsgidsen goed zijn voor linksignalen naar Google, zorgen ze er ook voor dat je referal verkeer krijgt naar je website. Dit is verkeer dat afkomstig is van een andere website.

Om de consistentie te waarborgen is het verstandig om de aanmeldingen bij bedrijfsgidsen te noteren in een spreadsheet via Excel of gratis via Google Spreadsheets. In dit document noteer je de volgende gegevens:

  • De URL van de bedrijfsgids
  • Je gebruikersnaam of e-mailadres
  • Je wachtwoord

 

Mocht je in de toekomst met je bedrijf verhuizen naar een ander adres? Pak dan dit document bij de hand om consistent NAW-gegevens wijzigingen door te voeren op bedrijvengidsen waar je bent aangemeld.

On-Page SEO

Heb je jouw bedrijf bij ongeveer meer dan 20 bedrijfsgidsen aangemeld? Dan kan je beginnen met een andere factor voor lokale SEO: On-Page optimalisatie.

Door de pagina’s op je website te optimaliseren kun je gericht scoren op zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Zet in de paginatitel en metabeschrijving de plaatsnaam waar jouw bedrijf is gevestigd. Bijvoorbeeld:

  • Loodgieter Almelo
  • Stukadoor Enschede
  • Glaszetter Ommen
  • Riolering Deventer
 

Voor videoproductieservice Hojeba Media in Almelo hebben wij een landingspagina gemaakt. De context van deze landingspagina is gebaseerd op het zoekwoord videoproductie Almelo. Het zoekwoord komt daarnaast terug in de paginatitel, metabeschrijving en permalink van de pagina.

lokale zoekresultaat videoproductie almelo

Paginastructuur

Naast de bovenstaande on page SEO-factoren is het belangrijk om na te denken over de structuur van je pagina. Dit verbeter je door bijvoorbeeld na te denken over een goede indeling van de kopteksten.

Koptekstructuur on page seo

De indeling van de kopteksten functioneert als de inhoudsopgave van je pagina. Een inhoudsopgave dient voor het gebruiksgemak van de bezoekers van je pagina. Daarnaast zorgt het ervoor dat Googlebot de context van je pagina beter begrijpt en efficiënter indexeert voor de zoekresultaten.

Tip

Wil je lokaal scoren in Google. Dan is dit zeker haalbaar wanneer je alle factoren van lokale SEO correct toepast. Google zal in veel gevallen lokale bedrijven bij lokale zoekopdrachten altijd hoger plaatsen dan bedrijven die niet in dezelfde plaats gevestigd zijn. Zo werkt het algoritme van de Local Search in Google.

Zijn er meerdere bedrijven uit jouw locatie die op dezelfde lokale zoekwoorden willen scoren? Dan geldt het recht van de sterkste. In dit geval de website die het meest effectief SEO en content heeft toegepast. De website die het best geoptimaliseerd is op techniek, structuur, populariteit en content, zal zich, in de meeste gevallen, hoog in de zoekresultaten positioneren.

Door lokale SEO in te zetten hebben wij Hojeba Media op de positie 1 gekregen in Google op het zoekwoord videoproductie Almelo.

Structured Data

Structured Data is data die je koppelt aan je website door Schema Markup code toe te voegen aan je pagina’s. Met Structured Data laat je Google beter begrijpen wat de context van je pagina is. Via Schema.org vind je een lijst met codes waarmee je onder andere aangeeft dat je pagina om een product, review, blogitem of lokaal bedrijf gaat.

Wat is de invloed van Structured Data op SEO?

Het implementeren van Structured Data op je pagina’s heeft geen directe invloed op je rankings in Google. Wel heeft het indirect invloed op het klikgedrag van gebruikers in Google op je zoekresultaten.

Hoe? Met Structured Markup kun je invloed uitoefenen hoe je zoekresultaten in Google eruit zien.

Uit onderzoek van Search Engine Land blijkt dan Structured Markup de CTR (doorklikratio van je links) van je zoekresultaten met 30% verhoogt! Gebruikers in Google klikken eerder op zoekresultaten met Structured Markup.

Bijvoorbeeld: Met Aggregate Rating schema kun je reviews van klanten en reviewsites terug laten komen in je zoekresultaten.

rich snippets in google

Zoek eens naar 55 inch televisie in Google. Zoals je ziet gebruikt zowel Bol.com en Coolbue Aggregate Rating schema om Review Rich Snippets (sterretjes) te tonen bij hun zoekresultaten.

Lokale Schema Markup voor SEO

Door LocalBusiness schema toe te passen op je home en contact pagina vertel je Google wat voor soort bedrijf je bent en laat je de NAW-gegevens van je website beter begrijpen door Googlebot. Met lokale Schema Markup kun je onder andere de volgende gegevens toevoegen aan je code:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfslogo
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden

De volgende LocalBusiness schema kun je via Google Tag Manager toevoegen op je home- en contactpagina om je lokale rankings een boost te geven:

<script>
(function() {
var jsonData = {
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “LocalBusiness”,
“name”: “Bureau Bliksem”,
“description”: “Bureau Bliksem is jouw partner in grafisch ontwerp, webdesign en zoekmachine marketing. Opgericht om ondernemers online te laten groeien met hun bedrijf.”,
“image”: “https://bureaubliksem.nl/wp-content/uploads/2019/05/logo-bureau-bliksem-almelo.png”,
“logo”: “https://bureaubliksem.nl/wp-content/uploads/2019/05/logo-bureau-bliksem-almelo.png”,
“url”: “https://bureaubliksem.nl/”,
“hasMap”: “https://www.google.com/maps?q=bureau+bliksem&um=1&ie=UTF-8&sa=X&ved=0ahUKEwiz74Ggk6DiAhUP16QKHdFxDxYQ_AUIESgE”,
“telephone”: “0546 232 090”,
“email” : “info@bureaubliksem.nl”,
“priceRange” : “€100 – €10000”,
“sameAs”: [“https://www.facebook.com/bureaubliksem/”,”https://www.instagram.com/bureaubliksem/”],
“address”: {
“@type”: “PostalAddress”,
“streetAddress”: “Vellekatelaan 11”,
“addressLocality”: “Almelo”,
“postalCode”: “7602XT”,
“addressCountry”: “Nederland”
}
};
var el = document.createElement(‘script’);
el.type = ‘application/ld+json’;
el.innerHTML = JSON.stringify(jsonData);
document.head.appendChild(el);
})();
</script>

Contentmarketing

Naast dat je jouw pagina optimaliseert is het belangrijk om waardevolle content te maken voor je doelgroep. Zorg ervoor dat je pagina rijk is aan relevante informatie. De content die je maakt voor je website schrijf je niet voor Google, maar die schrijf je voor de doelgroep van je bedrijf. Houd altijd in je achterhoofd: jouw content biedt dé beste oplossing op de zoekopdracht en zoekintentie van de gebruiker in Google.

Goede content heeft invloed op:

  • Autoriteit: jij laat zien dat je specialist bent in dat wat je aanbiedt
  • Social signalen: Waardevolle content wordt gedeeld onder gebruikers op bijvoorbeeld social media kanalen. Dit zorgt voor meer verkeer naar je website en meer naamsbekendheid van je bedrijf. (Branding)
  • Loyaliteit: mensen blijven je volgen omdat je hen een meerwaarde biedt door rijke content aan te bieden

Linkbuilding

Om de autoriteit van je lokale onderneming op het internet te vergroten is linkbuilding nodig. Dit houdt in dat andere relevante en lokale bronnen naar jou gaan verwijzen met een link op hun websites. Dit heet een backlink.

Het krijgen van een link op een andere kwalitatieve website kan een uitdagende proces zijn. Maar het werpt z’n vruchten af wanneer je slaagt. Op de volgende manieren kun je een link krijgen op een andere website:

  • Kom in het nieuws door een viral
    Bedenk een opvallend bericht. De kans is groot dat je opgepikt wordt door lokale of zelfs landelijke media.
  • Fabrikanten of groothandels
    Benader je fabrikant of groothandel eens en vraag of je een link kunt krijgen op hun website. Fabrikanten en groothandelaren willen graag hun klanten laten weten over hun producten. Profiteer hier van.
  • Sponsor of doneer een club of organisatie
    Zoek in je regio naar een club of organisatie om te sponsoren of te doneren. Zoek bijvoorbeeld eens in Google naar utrecht inurl:sponsoren of utrecht inurl:donateurs (vervang de plaatsnaam met die van je eigen) en vind iets waar je als bedrijf achter staat.

Social media

Het aantal likes en fans op social media kanalen hebben geen invloed op je rankings in Google. Social media is daarentegen is een uitstekend platform voor het versterken van je merk en om relevante content te delen met de fans van jouw bedrijf.

Door goede content te maken en te delen op social media maak je een volgende situatie mogelijk:

  • Betrokkenheid: Je content wordt gedeeld en je bereikt meer mensen die uiteindelijk naar je website gaan
  • Linkbuilding: Gebruikers op je website vinden je content waardevol en verwijzen op hun websites naar jouw content. Deze backlinks zorgen weer voor een betere positie in Google.
  • Branding: Een hogere positie in Google zorgt voor meer naamsbekendheid en meer relevante bezoekers op je website.

Reviews

Het is tijd om aan de reputatie van je bedrijf te werken. Zorg dat je positieve reviews krijgt over je product of dienstverlening. Verzamel de reviews via de gratis reviewmogelijkheid van Google Mijn Bedrijf of betaalde reviewsites.

Op welk zoekresultaat in Google Maps zou jij klikken?

Hoe verzamel je reviews?

Klanten laten vanzelfsprekend een review achter wanneer zij te spreken zijn over je product of dienstverlening.

Tip

Herinner je klanten door bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje achter te laten met een vriendelijk verzoek om een recensie achter te laten op je Google Mijn Bedrijf profiel.
Laat bijvoorbeeld een professioneel visitekaartje ontwerpen met een Google Mijn Bedrijf logo op de achterzijde. Dit is subtiele hint naar je klant.

Wat je niet moet doen

We raden je aan om de volgende handelingen niet uit te voeren om reviews te verzamelen. Het is volgens het reviewbeleid van Google niet toegestaan om:

  • Klanten over te halen een review te schrijven en hiervoor te belonen met bijvoorbeeld een korting of bonus.
  • Klanten op bedrijfslocatie via een reviewbalie een recensie laten schrijven.

 

Bezoekersgedrag

Een ander belangrijke factor voor SEO in het algemeen is hoe gebruikers reageren op je zoekresultaten (Click Through Rate) en het gedrag van je bezoekers op je website.

Dwell Time

Hoe lang iemand op je website blijft is een factor waar rekening gehouden moet worden. Dwell Time is het moment dat een gebruiker via een zoekresultaat binnenkomt op je website en het moment dat ze je website weer verlaten.

Een voorbeeld van een korte Dwell Time

Stel: je pagina staat op de tweede positie in Google. De bezoeker vindt helaas niet het antwoord op zijn vraag en klikt binnen vijf seconden terug naar de zoekresultaten. De gebruiker vervolgt zijn zoektocht en klikt op de website die op positie drie staat.

Google denkt nu dat jouw website niet de beste oplossing is voor deze specifieke zoekopdracht. Google zal je pagina nu van positie twee naar drie degraderen. De website die op positie drie stond promoveert nu naar positie twee.

In veel gevallen is Dwell time is een indicator voor Google of je content relevant en van hoge kwaliteit is voor hun gebruikers.

Conclusie

Nu je volledig opgeladen bent met informatie over lokale SEO, is het de tijd om je bedrijf hoger in Google te krijgen. Lokale SEO is een lucratieve online marketing strategie om in te zetten.

Meer zichtbaarheid in lokale organische zoekresultaten in Google is meer gratis bezoekers op je website die op het juiste moment jou nodig hebben. Bezoekers die een conversie doen worden klanten en zorgen voor meer omzet voor je bedrijf.

Start nu met lokale SEO. Het is nooit te laat om online zichtbaar te zijn en gebruikers in Google klanten te maken van jouw bedrijf.

Delen via
Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lokale SEO Checklist

Geef je website een boost in de lokale zoekresultaten van Google met onze gratis Lokale SEO Checklist.

lokale seo checklist bureau bliksem almelo

Creatieve eigenaar van Bureau Bliksem. Zijn passie en liefde voor design en marketing ontstond in 2004 met vormgeven in Photoshop.
Meer over Jerry

Delen via
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
leer meer over zoekmachine optimalisatie

SEO blogs

google mijn bedrijf aanmaken uitgelichte afbeelding
Lokale SEO

Handleiding | Google Mijn Bedrijf

In deze handleiding leggen we uit hoe je een Google Mijn Bedrijf aanmaakt, verifieert en optimaliseert om beter zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten van Google.

zoekmachine marketing bureau bliksem
Bureau Bliksem is jouw partner in lokale SEO

Wij passen gestructureerde zoekmachine optimalisatie toe om jouw website zichtbaar te maken in de organische zoekresultaten van Google.

Meer informatie? Afspraak maken? Let's talk!

Heb je vragen of opmerkingen, wil je een afspraak maken of wil je meer weten over lokale zoekmachine optimalisatie? Neem gerust contact met ons op.