Google Mijn Bedrijf aanmaken

google mijn bedrijf aanmaken hero bg

In deze handleiding duiken we samen dieper in Google Mijn Bedrijf. We leggen uit hoe je een Google Mijn Bedrijf aanmaakt, verifieert en optimaliseert om beter zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten van Google. 

In het kort over Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf, afgekort ook wel GMB, werd in 2014 gelanceerd en is één van de grootste online directory voor bedrijven. Het verschil met andere verzamelpagina’s voor bedrijven is dat Google Mijn Bedrijf direct gekoppeld is met Google Zoeken en Google Maps.

Elk type bedrijf kan een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken. Binnen Google Mijn Bedrijf beheer je bedrijfsinformatie zoals:

  • Contactgegevens
  • Foto’s en video’s
  • Reviews over je bedrijf
  • Actuele informatie over je bedrijf
 

Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk?

Een Google Mijn Bedrijf pagina is belangrijk om te hebben om zichtbaar te zijn voor gebruikers in Google. Met Google Mijn Bedrijf reserveer je jouw plek in Google Zoeken en Google Maps. 

Consumenten gebruiken Google in de onderzoeksfase van hun buyer’s journey. Door gebruik te maken van deze tool ben je vindbaar op het moment dat consumenten op zoek zijn naar jouw product of dienst. 

Vindbaarheid creëren in Google is één van de meest krachtige inbound marketing strategieën. Deze gebruikers in Google hebben jou op het exacte moment nodig voor een probleem of vraagstuk. En met dit feit is de stap naar een conversie (een gewenste actie zoals het maken van een afspraak) snel gemaakt.

Je hoeft er bijna niets voor te doen. Alleen een Google Mijn Bedrijf aanmaken. 

 

Wat kost Google Mijn Bedrijf?

Zoals de vele handige tools die Google aanbiedt, is Google Mijn Bedrijf geheel gratis om aan te maken en te gebruiken. Het enige wat je nodig hebt is een Google account die je hier aanmaakt

Tip

Maak één Google account aan voor je bedrijf om gebruik te maken van handige tools zoals:

  • Gmail
  • Google Drive
  • Google Documents
  • Google Agenda
  • Google Analytics

 

Onder één account maak je eenvoudig en snel gebruik van de producten van Google.

We starten nu met het claimen van jouw Google Mijn Bedrijf profiel.

Google Mijn Bedrijf claimen

Er zijn een aantal methoden om je bedrijf te claimen in Google. Deze methoden zijn afhankelijk van een aantal situaties.

Methode 1

Zoek in Google op je bedrijfsnaam. Het kan voorkomen dat Google automatisch een profiel heeft aangemaakt. Dit zie je aan het venster rechts in de zoekresultaten. Krijg je in de zoekresultaten een venster te zien met jouw bedrijfsgegevens? Claim dan je bedrijf door op “Ben je eigenaar van dit bedrijf?” te klikken. 

google mijn bedrijf melding ben je eigenaar van dit bedrijf

Methode 2

Zoek in Google op je bedrijfsnaam. Heeft Google je bedrijf niet gevonden? Dan gaan we nu je bedrijf aanmaken in Google Mijn Bedrijf.

zoek je bedrijfsnaam in google zoeken

Klik op “Maps”

Vul in waar je bedrijf is gevestigd

Voer linksboven de adresgegevens in waar je bedrijf is gevestigd.

Bekijk de map. Selecteer de juiste locatie met je rechtermuisknop. Klik nu op “Je bedrijf toevoegen”.

Methode 3

Ga naar de homepagina van Google Mijn Bedrijf en klik op de groene button “NU STARTEN”. 

Log nu in met je Google account die we eerder in deze gids hebben aangemaakt.

Google Mijn Bedrijf aanmaken

Alle methoden leiden ons naar hetzelfde scherm voor het aanmaken van je Google Mijn bedrijf profiel. We begeleiden je in de stappen die je moet uitvoeren.

Voer je bedrijfsnaam in.

wat is de naam van je bedrijf

Geef aan of je locatie gevonden moet worden in Google Zoeken en Google Maps. Selecteer nu “Ja”. Selecteer “Nee” wanneer je bijvoorbeeld een online webshop bent zonder bezoekadres.

Vul nauwkeurig je adresgegevens in

Geef aan of je ook klanten bedient buiten de locatie die je hebt opgegeven. Als schilder of loodgieter ben je bijvoorbeeld ook werkzaam in gebieden buiten je eigen plaats. Selecteer “Ja, ik bedien mijn klanten ook buiten mijn locatie” indien dit van toepassing is op je eigen bedrijf.

werkgebieden toevoegen

Vul nauwkeurig de categorie in die past bij jouw bedrijf. 

 
Tip

Vind je het lastig om een categorie te kiezen? Zoek eens in Google naar je concurrenten of dienstverlening. In de zogenoemde Local 3 Pack zie je de categorieën die jouw concurrenten toegepast hebben. Neem deze over om de juiste categorie te kiezen voor je bedrijf.

Vul je contactgegevens in. Indien je een website hebt vul je de contactpagina van je website in het venster “Huidige website-URL”. Waarom je de contactpagina invult en niet je home pagina, leggen wij uitgebreid in onze Ultieme gids voor lokale SEO uit.

contactgegevens in google mijn bedrijf

Geef aan of je op de hoogte wilt zijn van tips en aanbevelingen binnen Google Mijn Bedrijf. Altijd handig om dit wel te doen en een voorsprong te hebben op van de concurrentie.

blijf op de hoogte van updates google mijn bedrijf

Klik op voltooien om het aanmelden af te ronden en je bedrijf te verifiëren

aanmelding voltooien

Klik op voltooien om het aanmelden af te ronden en je bedrijf te verifiëren

Google Mijn Bedrijf verifiëren

Nu je jouw bedrijf hebt aangemeld voor Google Mijn Bedrijf, moet je Google bewijzen dat jij de echte eigenaar bent. 

Dit doe je door Google de opdracht te geven om een brief te sturen met daarin een verificatiecode. Deze krijg je toegestuurd naar het adres die je opgegeven hebt. De ervaring leert dat je deze binnen 8 werkdagen thuisgestuurd krijgt.

Alleen na het verifiëren van je vermelding wordt je profiel in Google Mijn Bedrijf zichtbaar in Google Zoeken en Google Maps.

Klik op de blauwe knop “Opsturen” en wacht de komende dagen af op een brief van Google.

Google Mijn Bedrijf verifiëren

Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Hoe meer informatie Google heeft over je bedrijf, hoe beter Google je bedrijf indexeert en interpreteert voor de zoekresultaten. Door je website en Google Mijn Bedrijf te optimaliseren, weet Google je beter te matchen met relevante zoekopdrachten van gebruikers.

Branded zoekopdrachten en Non-branded zoekopdrachten

Er zijn twee zoekvariaties die gebruikers invoeren in Google. Beide spelen een belangrijke rol voor je zichtbaarheid in Google. Door je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren heeft Google meer nauwkeurige informatie over je bedrijf en de branche waar je in werkt. Door je website en Google Mijn Bedrijf te optimaliseren associeert Google je bedrijf ook met non-branded zoekopdrachten.

Branded zoekopdrachten
Dit zijn zoekopdrachten met je bedrijfsnaam of variaties met je bedrijfsnaam
Bijvoorbeeld: “Polman & Klein Haarhuis”, “Schildersbedrijf Polman & Klein Haarhuis”, “Polman & Klein Haarhuis schilderwerk”

Non-branded zoekopdrachten
Dit zijn brede zoekopdrachten die met je bedrijf zijn geassocieerd.
Bijvoorbeeld: “schilder almelo”, ”schilderwerkzaamheden in almelo”, ”schildersbedrijf in regio almelo”

In het Google Mijn Bedrijf beheerderspaneel krijg je als eerst een welkomstbericht te zien van Google. Klik op “Aan de slag” om je GMB aan te passen.

aan de slag in google mijn bedrijf

Google Mijn Bedrijf Home

In het Home overzicht van Google Mijn Bedrijf krijg je een dashboard te zien met snelle acties die je kunt uitvoeren. Rechtsboven zie je het venster “Je vermelding voltooien”. Het is nu de zaak om dit 100% te maken om de meest essentiële bedrijfsgegevens aan Google te laten weten.

je vermelding voltooien in google mijn bedrijf

Voeg in dit geval je openingstijden, bedrijfsomschrijving en bedrijfslogo toe om je vermelding te voltooien.

Valideer je Google Mijn Bedrijf om in het dashboard ook twee links te zien. Deze verwijzen je door naar je zoekresultaten in Google Maps en in Google zoeken. 

Google Mijn Bedrijf Posts

Google Mijn Bedrijf Posts

Met de Posts functie van Google Mijn Bedrijf deel je updates, aanbiedingen of producten. Een belangrijk mijlpaal te vieren? Een klus geklaard met een eindresultaat waar je trots op bent? Deel dit met Google en je klanten om je merk te versterken in de zoekresultaten. 

Je posts komen uiteindelijk terug in de zoekresultaten van Google in je bedrijfsvenster rechts op het scherm. 

 
Google Mijn Bedrijf Posts in venster

In het Post overzicht van Google Mijn Bedrijf zie je hoe gebruikers interactie zijn aangegaan met je posts. Je ziet het aantal weergaven en hoe vaak er op het bericht geklikt is.

post overzicht in google mijn bedrijf

Google Mijn Bedrijf informatie

Binnen Informatie zie je een overzicht van alle gegevens die je eerder hebt ingevoerd. Je hebt nu de taak om alle ontbrekende gegevens in te vullen om je vermelding in Google Mijn Bedrijf compleet te maken. De volgende gegevens kun je in dit overzicht aanpassen:

Bedrijfsnaam

De bedrijfsnaam die je eerder hebt ingevoerd is nu bekend bij Google. Ga je een naamswijziging doorvoeren in de toekomst? Pas je bedrijfsnaam dan hier aan.

bedrijfsnaam aanpassen

Categorie

Onder categorie bedrijf je wat je bedrijf doet of verkoopt. Doe je naast je core-business meer zaken? Dan maak je meer categorieën aan door op “Nog een categorie toevoegen” te klikken. Bijvoorbeeld: een schildersbedrijf die ook ramen vervangt, voegt de categorie Glaszetter toe.

Bedrijfslocatie

Ga je verhuizen met je bedrijf? Dan schrijf je hier natuurlijk een update over met de Post functie van Google Mijn Bedrijf. Belangrijker: Pas je bedrijfslocatie aan om je vermeldingen in Google correct te houden. 

Servicegebieden

Ga je je werkgebied uitbreiden? Dan voeg je extra plaatsen toe onder Servicegebied.

Openingstijden

Voor zowel je klanten en Google is het belangrijk om te weten wat de openingstijden van je bedrijf zijn. Omdat je dit nog niet eerder hebt ingevoerd, geef je nu de correcte openingstijden door in het volgende venster.

Telefoonnummer

Je telefoonnummer beheer je onder Telefoonnummer. Meerdere telefoonnummer voeg je toe door op telefoonnummer toevoegen te klikken.

telefoonnummer toevoegen

Het primaire telefoonnummer is gekoppeld aan de belknop in het bedrijfsvenster van je zoekresultaten op je smartphone. Gebruikers kunnen nu met één druk op de knop telefonisch contact met je opnemen.

Website

Onder website zie je de URL die je eerder hebt opgegeven tijdens het aanmelden van je bedrijf. Als je ons advies volgt staat hier de URL naar je contactpagina. 

Bij URL voor afspraken vul je een link in naar de pagina waar bezoekers de mogelijkheid hebben om zelf een afspraak in te plannen. Bijvoorbeeld via een afspraakmodule van WordPress.

Services

Onder services voeg je alle diensten van je bedrijf toe. Het is belangrijk om deze zorgvuldig en compleet in te vullen. De services die je hier invult associeert Google met lokale zoekopdrachten. 

Naast dat je alle diensten invult in Google Mijn Bedrijf, moeten deze diensten ook aanwezig staan als servicepagina’s op je website.

Deze factoren zorgen ervoor dat je vindbaar bent op de juiste zoekopdrachten binnen Google Zoeken en Google Maps.

Dit is hoe wij Services in Google Mijn Bedrijf hebben ingevuld.

services bureau bliksem

Je diensten zijn terug te zien in het bedrijfsvenster in de zoekresultaten op je smartphone.

Kenmerken

Afhankelijk van je branche/categorie, kun je speciale kenmerken over je bedrijf aangeven in Google Mijn Bedrijf. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan te geven dat je bedrijf:

  • Een veilige omgeving is voor transgenders
  • Een rolstoelvriendelijke toilet heeft
  • Een rolstoelvriendelijke lift heeft
  • Gratis Wifi heeft

Klik eens op kenmerken en vink de opties die van toepassing zijn aan.

Beschrijving

In het kader Beschrijving heb je de mogelijkheid om een omschrijving te geven van je bedrijf. Probeer kort en bondig een pitch te houden over je bedrijf. Vertel wat je aanbiedt en waarom jouw bedrijf de beste oplossing is voor jouw klanten.

Voeg daarnaast op een natuurlijke wijze woorden toe aan de beschrijving waarop je wilt scoren in de zoekresultaten van Google.

Google Mijn Bedrijf Insights

Via Insights leer je hoe klanten je in Google hebben gevonden en hoe ze interactie aangaan met je bedrijfsvermelding. Je hebt de opties om data terug te halen per week, maand of kwartaal.

Hoe klanten zoeken naar je bedrijf

De eerste sectie binnen Insights laat zien hoe klanten zoeken naar je bedrijf. In een cirkeldiagram krijg je overzichtelijk te zien wat de verhouding is tussen verschillende soorten zoekopdrachten. 

hoe klanten zoeken naar je bedrijf

Zoekopdrachten

In de volgende sectie zie je welke zoekwoorden zijn gebruikt waarop je wordt gevonden. Laat Google Search Console implementeren op je website om meer statistieken te weten over jouw zoekresultaten in Google.

Waar klanten je bedrijf zien in Google

In de volgende sectie zie je de verhouding tussen Google Zoeken en Google Maps. De grafiek toont je waar mensen je vermelding zien binnen deze locaties in Google.

Waar klanten je bedrijf bekijken op google

Acties van klanten

De volgende sectie laat zien hoe klanten interactie zijn aangegaan met je vermelding in Google. Per week, maand of kwartaal kun je zien hoeveel mensen je website hebben bezocht, een route hebben opgevraagd of je bedrijf rechtstreeks hebben gebeld. 

acties van klanten

Google Mijn Bedrijf Reviews

Google Mijn Bedrijf bied je klanten ook de mogelijkheid om bedrijf een review te geven. Aan elke review kan een gebruiker een waardering geven. De waarde van deze waardering is terug te zien aan het aantal sterren die een klant jouw bedrijf geeft.

reviews in google

Geven klanten je bedrijf een lage waardering? Dan zal dit ook terug te zien zijn in Google Maps en Google Zoeken. Deze reviews zijn daarom belangrijk voor het imago van je bedrijf.

In Google Mijn Bedrijf kun je jouw reviews beheren. Laat zien dat je positieve reviews waardeert door klanten te bedanken. En laat zien dat je feedback uiterst serieus neemt om je dienstverlening of producten te verbeteren.

Reageer altijd op reviews. Dit laat klanten en Google merken dat je actief bezig bent met je bedrijf.

Google Mijn Bedrijf berichten

Via de functie Berichten van Google Mijn Bedrijf ontvang je meldingen van klanten die je rechtstreeks een bericht sturen via je vermelding in Google. Op deze wijze leg je snel contact op met klanten die je willen benaderen.

Google Mijn Bedrijf app

Om antwoord te geven op vragen van klanten moet je de app installeren van Google Mijn Bedrijf. Deze app is beschikbaar voor zowel iOS en Android

De app functioneert net zoals Facebook en Instagram. Naast dat je kunt reageren op berichten van klanten, heb je ook de mogelijkheid om berichten en foto’s te plaatsen. Zo houdt je makkelijk en snel je Google Mijn Bedrijf profiel up-to-date voor Google en je klanten.

 

Google Mijn Bedrijf Foto's

Nadat je jouw bedrijf hebt geverifieerd heb je ook de mogelijkheid om je Google Mijn Bedrijf profiel te verrijken met foto’s en video’s. Op deze wijze laat je potentiële klanten kennis maken met je bedrijf, producten en diensten.

Google Mijn bedrijf fotos

De foto’s en video’s zullen uiteindelijk terug te zien zijn bij je vermelding in Google Zoeken en Google Maps.

Google Mijn Bedrijf logo

Plaats het logo van je bedrijf in Google Mijn Bedrijf zodat deze getoond wordt bij je vermelding en wanneer je reageert op reviews van klanten. Zorg dat je foto’s een jpg of png indeling hebben. Het minimale formaat van het logo van je bedrijf moet 720 x 720 pixels zijn.

google mijn bedrijf omslagfoto 1080x608

Google Mijn Bedrijf omslagfoto

Plaats een omslagfoto van bijvoorbeeld een mooie foto van je bedrijfspand. Deze wordt getoond als voorkeursfoto bij je vermelding in Google Zoeken en Google Maps. Het formaat van omslagfoto in Google is 1080 x 608 pixels.

Google Mijn Bedrijf website

Heb je nog geen website? Maak dan gebruik van de website functie in Google Mijn Bedrijf. Kies uit enkele simpele thema’s, pas de kopteksten aan en Google bouwt binnen enkele minuten een professionele one-page website voor je bedrijf. Geheel gratis.

De inhoud van deze website haalt Google uit je Google Mijn Bedrijf profiel. Je website is daarom altijd actueel met posts, foto’s en video’s die zelf plaats op Google Mijn Bedrijf.

Je contactgegevens worden prominent in beeld gebracht zodat potentiële klanten snel contact met je kunnen opnemen.

Conclusie

Ga nu aan de slag met Google Mijn Bedrijf. Meld je bedrijf aan bij Google indien je dit nog niet gedaan hebt. Vul je profiel nauwkeurig en compleet in om je zichtbaarheid in Google Zoeken en Maps te vergroten.

Onderscheid je in Google ten opzichte van je concurrenten door te laten zien wie je bent, wat je doet, en waarom jij de beste keuze bent voor je klanten.

Delen via
Share on email
Email
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Creatieve eigenaar van Bureau Bliksem. Zijn passie en liefde voor design en marketing ontstond in 2004 met vormgeven in Photoshop.
Meer over Jerry

Delen via
Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
leer meer over zoekmachine optimalisatie

SEO blogs

zoekmachine marketing bureau bliksem
Bureau Bliksem is jouw partner in lokale SEO

Wij passen gestructureerde zoekmachine optimalisatie toe om jouw website zichtbaar te maken in de organische zoekresultaten van Google.